Constantin Alecse
D). AMF Estate vs. Building Project
Proiectul „Sunland” - Vânzarea și transferul titlului de proprietate.
A. PREZENTAREA SUMARĂ A CAZULUI
La data de 4 mai 2021 părintele Constantin Alecse, parohul Bisericii Sfânta Treime a primit un e-mail din partea cancelarului Episcopiei ROEA, în vederea pregătirii pentru prezentarea, prin ZOOM, în fața Consiliului Episcopesc ROEA, în ziua de joi, 13 mai 2021, la ora 20:30 ET.
Motivul: “Recent, Cancelaria Episcopiei a primit unele rapoarte despre o presupusă vânzare și transfer al titlului proprietății „Sunland”, cumpărată inițial de Biserica Ortodoxă Română Sfânta Treime, Los Angeles - California, în 1989, în scopul construirii unui nou lăcaș bisericesc”…
Cu câteva zile înainte, părintele Constantin Alecse a pregătit un raport documentat, scris, cu 11 pagini.
Înainte de a-l transmite în scris, prin e-mail, Sfintei Episcopii, părintele l-a sunat personal pe IPS Nathaniel, căruia i-a expus o prezentare telefonică, în rezumat, a numitului raport. La sfârșitul prezentării, IPS Sa i-a mulțumit părintelui pentru raport, și l-a sfătuit să facă aranjamente de a prezenta întregul său raport, prin ZOOM, Consiliului Episcopesc la data de 13 mai 2021. Părintele a urmat îndrumarea Vlădicului.
Raportul integral și documentația adiacentă au fost transmise prin e-mail la Episcopie, care, la rândul ei, l-a distribuit tuturor membrilor Consiliului Episcopesc.
La 13 mai 2021, potrivit aranjamentelor, părintele a prezentat prin ZOOM numitul raport în fața Consiliului Episcopesc. Vlădica Nathaniel a mulțumit părintelui pentru prezentare. A urmat o sesiune de cca o oră de întrebări din partea consiliului, și răspunsuri din partea părintelui.
Pe scurt, părintele a prezentat, documentat, motivele înstrăinării numitei proprietăți, cunoscut drept „Proiectul Sunland” în vremea lui Christian Vahab, precum și variatele împrumuturi (folosind numitul pământ pentru securizarea împrumuturilor!), pentru a face INVESTIȚII ÎN PROIECTUL LUI VAHAB, cu convingerea că, prin aceste împrumuturi biserica va putea ajunge la sumele necesare (între $7 Mil- $10 Mil) putând demara noul proiect de construcție la: un nou lăcaș de biserică, centrul cultural românesc, oficiile cancelariei, clasă de religie și o casă de bătrâni.
Din nefericire, Christian Vahab a murit (în 2015), investițiile s-au pierdut, și în consecință BISERICĂ a fost privată de numita proprietate.
Prima parte a sesiunii „Q & A”, care a urmat prezentării raportului, a fost dedicată tematicii <Proiectul „Sunland” - Vânzarea și transferul titlului de proprietate>, însă, surprinzător, a urmat o a doua parte, neanunțată, și anume statutul viitoarei MOȘTENIRI de cca $2 Mil., pe care Biserica o va primi la finele Probatoriului „AM Fanous Estate”, ce urmează a fi finalizat până la sfârșitul anului 2021, părintele Constantin Alecse fiind numit EXECUTOR, de către Judecătoria din Los Angeles.
După aproape o lună de la interviul oferit Consiliului Episcopesc, parohul și toți membrii Consiliului Parohial ai Bisericii Sfânta Treime, au primit prin e-mail, din partea Cancelariei ROEA, la data de 9 Iunie, 2021 o scrisoare, pe un ton amenințător (request for Documents, 09 June, 2021), cu 15 puncte, prin care LITERALMENTE se cere arhiva toată a bisericii, începând din 1987, precum și alte documente care n-au fost în posesia noastră, cum ar fi: documente din partea lui Christian Vahab, George Boghossian, etc.
Considerând tonul scrisorii, prin care „se amintește membrilor consiliului că au responsabilități fiduciare pentru acele împrumuturi”, la solicitarea unor membri ai consiliului, președintele și secretara, în acord cu cancelaria parohială, a convocat de urgență, în numai 4 zile, o ședință a Consiliului Parohial, în ziua de duminică 13 iunie 2021, la finele Sfintei Liturghii. La ședință au participat 20 de membri din cei 24 (4 fiind plecați din localitate).
După cca 2 ore și jumătate, de discuții, s-a întocmit un proces-verbal (Council Meeting Minutes of 06-13-2021). În procesul-verbal atașat, se constată revolta tuturor membrilor consiliului împotriva tonului agresiv și amenințător al numitei scrisori, primită din partea Cancelariei ROEA. Între altele, Consiliul Parohial a votat, ÎN UNANIMITATE să angajeze un AVOCAT, care să reprezinte biserica și preotul, dacă va fi cazul în corespondența de viitor a parohiei Sfânta Treime cu Episcopia.
Angajarea unui avocat - Urmând deciziei Consiliului Parohial, la 2 zile după ședință, parohia a angajat serviciile Firmei de Avocatură ROGER JON DIAMOND (2530 Wilshire Blvd., Second Floor, Santa Monica, CA 90403), o firmă cu peste 50 de ani de experiență în „Dreptul Constitutional”, pentru a fi reprezentată.
Întrucât Cancelaria ROEA a cerut parohiei să răspundă cerințelor sale, până la data de 30 iunie 2021, avocatul a trimis în numele parohiei, și a parohului, o SCRISOAREA DE RĂSPUNS, adresată Cancelarului David Oancea, datată June 29, 2021, cu următorul conținut:
„Stimate Cancelar Oancea: Vă anunțăm că am fost angajat de către Pr. Constantin Alecse și Biserica Ortodoxă Sfânta Treime.
Am scrisoarea dvs. din 9 iunie 2021, adresată către Constantin Alecse, și trimisă prin poștă membrilor Consiliului Parohial. La primirea numitei scrisori, mai mulți membri ai Consiliului Parohial l-au contactat pe pr. Alecse să-l întrebe ce se întâmplă și, dacă este nevoie ca fiecare membru să-și angajeze personal un avocat. Având în vedere acest lucru, precum și termenul scurt, ce l-ați dat în scrisoare, pr. Alecse nu a avut de ales decât să convoace o ședință de urgență a Consiliului Parohial, unde s-a decis în unanimitate, printre altele, să fie angajat un avocat. Solicitările voastre sunt prea împovărătoare și imposibil de îndeplinit. Preotul Alecse nu are documentele pe care voi le-ați solicitat. Munca este voluminoasă, iar cererea dvs. este prea dificilă, având în vedere timpul limitat pe care l-ați acordat preotului Constantin Alecse pentru a se conforma. De aceea, Vă sugerez să-mi oferiți o întâlnire personală cu dumneavoastră sau cu oricare reprezentant al Bisericii (Episcopiei)! Vă rog să-mi acordați favoarea de a fi apelat telefonic de dumneavoastră, pentru a putea discuta această chestiune în termeni amiabil. Problema este că tratamentul dumneavoastră față de pr. Alecse este abuziv și confruntător. Rămân în așteptarea unui apel telefonic din parte dv."
Hramul Bisericii – Duminică 20 iunie 2021 – Cu ocazia praznicelor împărătești ale Pogorârii Duhului Sfânt (20 iunie 2021) și Sfânta Treime (21 iunie 2021) - Hramul Bisericii Sf. Treime - în cadrul Agapei de Hram, la care au participat aproape 100 de credincioși, în majoritate enoriași ai bisericii (lumea aflându-se în plină pandemie), părintele paroh a făcut o scurtă incursiune în istoria parohiei de peste 80 de ani, punctând cu precădere situația prezentă a bisericii, inclusiv corespondența cu Cancelaria ROEA privind <Proiectul „Sunland” - Vânzarea și transferul titlului de proprietate>, hotărârile luate de Consiliul Parohial în ședința de urgență din ziua de duminică 13 iunie 2021, și statutul prezent al MOȘTENIRII de cca $2 Mil., pe care Biserica o va primi la finele Probatoriului „AM Fanous Estate” ce urmează să fie finalizat până la sfârșitul anului 2021.
Întâlnirea cu PS Sa +Andrei, Episcopul Vicar ROEA - La 12 August, 2021, cu ocazia funeraliilor d-nei pse Maria Parau, din San Diego, părintele paroh a avut o întâlnire informală cu PS Sa Episcopul-Vicar +Andrei, în care au discutat informal subiectul în cauză.
Vecernia-Mare și posibile discuții cu Ierarhii ROEA, 30 octombrie, 2021 - În cadrul unei vizite pastorale, pe care Cancelaria ROEA a plănuit-o în parohiile Coastei Pacifice, în a doua jumătate a lunii octombrie, și-n prima parte a lunii noiembrie 2021, Slujba Vecerniei-Mari este planificată a fi săvârșită, de ambii Ierarhi, în parohia noastră, Biserica Sfânta Treime, în ziua de sâmbătă 30 octombrie, 2021, orele 7:00 pm. Consiliul, și Cancelaria Parohială anticipează că, la acea dată, subiectul mai sus menționat va fie abordat de Înalții Prelați, într-o discuție formală cu părintele paroh.
B. PROIECTUL SUNLAND - CRONOLOGIA EVENIMENTELOR
ERA DE AUR - ÎNAINTE DE CĂDEREA COMUNISMULUI
• Biserica Sfânta Treime a fost înființată în 1939, deservită de 6 preoți. Pr. Constantin Alecse este slujitor în perioada din 1982 – până în prezent.
Proiectul de construcție: nevoia unei noi biserici
și a unor facilități parohiale mai mari
• În 1982 - aflux de mulți nou-veniți din România. Biserica însemna pentru ei o „Mică Românie”.
• Următorii 5 ani, 1982-1987, s-au purtat discuții privind construirea unei biserici pentru comunitatea, aflată atunci în continuă creștere.
• La 14 februarie 1987 Adunarea Generală Parohială a aprobat inițierea proiectului de construcție.
• La 14 iunie 1987 - Adunarea Parohială, aprobată de ROEA, a decis să cumpere un teren viran, în localitatea Sunland.
• La 14 octombrie 1987 - Biserica Sfânta Treime a cumpărat un teren viran în Sunland – Los Angeles, pentru suma de 230.000 de dolari. Proprietatea nu avea conectate liniile de utilități (energie electrică, apă, gaz, canalizare etc.), care ar fi costat în acele vremuri peste 360.000 de dolari.
Costul estimat al proiectului, în 1988 era calculat între 6 și 7 milioane de dolari.
• La Adunarea din 14 februarie 1988, s-a format un Comitet de Construcție care a fost însărcinat cu „depline puteri de a lua în considerare și de a acționa asupra diferitelor aspecte și opțiuni de obținere de fonduri, pentru finanțarea noului proiect de construcție stabilit”, pe întreaga durată a proiectului.
CUP - Permis de utilizare condiționată
și audieri publice
• Fiind un teren agricol, era necesar să fie obținut de la Primăria Los Angeles un CPU (Permisiune de Folosire Condiționată a numitului teren), în care scop erau necesare 4 întâlniri publice cu autoritățile. Audierile au avut loc timp de aproape un an (1987-1988).
• La ultima audiere publică, au fost impuse 21 de condiții dure de construcție.
• În timpul audierilor publice, Consiliul Parohial a organizat diverse evenimente de strângere de fonduri: agape comunale, picnicuri, evenimente private, etc ... însă donațiile contate la Fondul de Construcții (Building Trust), nu soseau pe măsura așteptărilor comitetului. Noii români veniți munceau din greu pentru a se stabili financiar în America, în timp ce alții lucrau din greu doar pentru a supraviețui. Mulți dintre „pionierii comunității” (cei veniți mai demult), și care erau din punct de vedere financiar în poziția de a ajuta mai mult la proiectul de construcție, înaintau în vârstă și încet-încet, au început să treacă la veșnicie.
Schimbări după căderea comunismului
în Europa de Est, 1989
• Evenimentele din 1989, căderea comunismului în Europa, a afectat lumea întreagă, inclusiv România. Datorită acestor evenimente, schimbarea structurii demografice a românilor din Comunitatea Californiană a început să ia avânt: Mulți români s-au întors în România, alții s-au mutat în alte state, mai prospere și cu mai mici impozite pe venit, cum ar fi Oregon, Washington, Nevada, Arizona etc.
• Între timp, s-au înființat noi Biserici românești în sudul Californiei, sub diverse jurisdicții: ROEA, Arhiepiscopia Misionară, Arhiepiscopia Bulgară și chiar Antiohiană care, fiecare în parte a luat cu sine-și o parte din comunitatea româno-americană californiană.
• În perioada 1996-1998 biserica noastră a fost lovită de 2 procese - pentru a-și proteja bunurile de viitor Adunarea Parohială a decis să înființeze „Fondul Fiduciar al Sfintei Treimi ” (01.05.1998).
• Având în vedere toate evenimentele mai sus descrise, precum și alți factori, Comitetul de Construcție a constatat ca evident faptul că după 1989, proiectul de construcție al unei noi bisericii nu mai era fezabil din punct de vedere financiar, și nici nu mai era o necesitate pentru comunitatea care, după 1989 intra în continuă scădere.
Proiectul de construcții a fost suspendat pe o perioadă de 17 ani (1990-2007)
În perioada 1990-2007, biserica a pierdut aproape toți membrii originali ai Comitetului de Construcții din varii motive:
• Datorită cutremurului din Northridge din 1994, multe familii de enoriași ai bisericii, precum Jon Cepoi și Nick Prepchuck s-au mutat în alte state, deoarece veniturile și clădirile lor comerciale au fost deteriorate de cutremur; alții au plecat la Domnul, precum Mircea Popa, Traian Pincu, Nicolae Olar ...; în alte cazuri, precum Joe Oros, după ce soția sa Betty a trecut la Domnul (2001), și-a pierdut interesul pentru proiectul de construcție, și a demisionat; Miron Bonca, s-a mutat în Orange County și a devenit membru activ în Biserica Sfânta Maria din Anaheim, iar alții, pur și simplu au demisionat din Comitetul de Construcții, abandonând proiectul, cum ar fi Maria Pincu (2003), Grigore Birtoc (2005), Dorian & Agripina Serban (2005), etc.
• Noul Comitet pentru Construcții, format în principal din noii veniți, sosiți recent din România, nu au dispus de fonduri substanțiale, neavând influență în comunitate de a obține fonduri, precum aveau predecesorii lor.
• Aproape toate fondurile alocate pentru proiectul de construcție au fost cheltuite în cele din urmă în procedurile din domeniul planurilor de inginerie, planurilor arhitecturale și altora asemenea, deoarece acestea erau lucruri absolut necesare în procesul de a obține CUP de la Primăria Los Angeles-ului.
• Până în 2006, biserica a întâmpinat tot mai multe obstacole din partea Primăriei LA în obținerea CUP.
Investiții - Singura opțiune de a genera venituri pentru proiect (2006)
• Un domn numit Christian Vahab, inventator și om de știință, cunoscut în comunitatea românească
ca om de afaceri de succes, a propus comitetului de construcții o ambițioasă și intrigantă oportunitate de investiție, un proiect de investiții în „energie verde”, pe baza unei invenții „baterii și generatoare electrice bazate pe thorium” pe care el îl avea atunci în curs de dezvoltare.
|
|
• În 2006, domnul Vahab a explicat membrilor Comitetului de Construcție intențiile sale caritabile de a ajuta bisericile și alte organizații de profit prin invențiile sale privind „alternativa de energie curată”.
• Știind că biserica noastră este într-un proces de strângere de fonduri pentru proiectul de construcții, despre care am discutat mai devreme, domnul Vahab a propus un acord de un Joint-Venture între HTROC și noua sa companie, care l-ar fi ajutat cu finanțarea pentru dezvoltarea „prototipului pentru baterii și generatoare electrice bazate pe thorium” și apoi instalarea acestui dispozitiv energetic la biserica noastră și la alte biserici ale Episcopiei Românești pe Continent American. |
• Această colaborare ar fi fost menită să fie un "prototip de probă", pentru a dovedi performanța invenției sale, astfel ca, ulterior invenția sa să fie fabricată "în masă", primind autorizația de a se distribui pe piața publică.
|
|
• Propunerea sa a fost prezentată Comitetului de Construcție și altor membri selecți ai Consiliului Parohial. Conform propunerii sale, recompensele financiare păreau semnificative, vis-a-vis de riscurile pecuniare pe care biserica le-ar lua, contribuind la construirea prototipului.
• D-l Vahab avea credibilitate maximă în comunitate, fiindcă mulți dintre inițiatorii proiectului de construcție erau implicați în parteneriate cu dânsul. De asemenea, Mr. Vahab este cel care a ajutat la incorporarea unor Biserici Românești din California: Adormirea Maicii Domnului, din Anaheim; Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil, din Palm Springs, etc. |
• Investiția din partea bisericii avea acoperire în Acțiuni de proprietate (500.000) alocate bisericii noastre, cu o valoare minimă, bazată pe proprietatea sa intelectuală (brevete, etc) de 500.000 USD, dar odată ce vor fi înregistrate pe piața publică, ar putea să aibă o valoare de minimum 10-20 de ori mai mare decât suma respectivă (adică 5.000.000 - 10.000.000 USD). Aceasta ar fi fost suma estimativă de bani de care biserica noastră avea nevoie atunci pentru a-și îndeplini visul de a duce la bun sfârșit proiectul de construcție propus.
Perspectiva ca d-l Vahab să achiziționeze „Electroputere” în România
• În România, în timpul mandatului domnului Adrian Năstase, prim-ministru (2000-2004), România a început privatizarea companiilor deținute de guvern. La mijlocul anului 2006, a apărut o oportunitate pentru Compania d-lui Vahab: achiziționarea gigantului industrial energetic românesc, „Electroputere”, o întreprindere de stat a României.
• Domnul Vahab a devenit foarte implicat în această potențială afacere de achiziție, deoarece („Electroputere”) ar fi reprezentat o infrastructură deja existentă și o rețea de distribuție care ar fi redus semnificativ costurile financiare pentru dezvoltarea unei asemenea infrastructuri, cu rețele de desfacere publică a invențiilor și tehnologiilor sale. Datorită portofoliului său, Mr. Vahab s-a calificat fără echivoc să fie unul dintre ofertanți.
• Din păcate, la acea vreme, Biserica noastră nu l-a putut ajuta financiar, deoarece majoritatea fondurilor bisericii a trebuit să rămână în contul de economii pentru finalizarea planurilor de arhitectură și alte documente, precum și achitarea taxelor necesare la Primărie pentru obținerea CUP. Cu toate acestea, am considerat că am putea în continuare să-i fim de folos d-lui Vahab, încercând să-l contactăm pe Patriarhul Daniel, recent instalat (fost coleg cu subsemnatul, ambii fiind ucenici ai pr. Dumitru Staniloae, când am urmat cursuri de doctorat în 1975-1976), sperând că, având unele influențe politice El poate ajuta la accelerarea drumului spre licitație pentru domnul Vahab. De asemenea ne-am gândit că ar fi posibil ca Biserica Ortodoxă Română, din România, să fie interesată să participe la "un program pilot", care ar fi putut ajuta multe biserici românești sărace din România. Știam că România avea nevoie de infrastructură energetică (asemănător cu aceea de care discutam că o vom realiza în America). Din păcate afacerea a căzut, iar contractul de cumpărare al gigantului „Electroputere” a fost acordat unui alt ofertant.
• Câteva luni mai târziu, însă, în același an 2006, domnul Vahab ne-a încunoștințat faptul că ofertantul anterior pentru „Electroputere” a fost eliminat din considerente că și Peeker Corporation a fost reinvitată să participe la procesul de licitație.
• Din nou, Mr. Vahab a invitat biserica noastră să considere noua oportunitate neașteptată, și să participe la această investiție. După multe discuții, comitetul pentru construcții a decis să accepte invitația Companiei Pekeer.
Având în vedere că veneau în curând Sărbătorile de Crăciun, iar timpul era presant în materializarea acestei investiții, comitetul de construcții a decis să nu piardă această oportunitate, și să ia un împrumut pe termen scurt, girându-se cu proprietatea bisericii, pentru a intra în acest Joint-Venture cu Peeker Corporation printr-o investiție inițială „Investment Seeds" ("Semințe de investiții”). Acei bani din împrumut erau necesari să ajungă la Peeker Corporation la data în care se depunea la licitație pachetul tehnic (Mapa cu documentația tehnică), și dovada fondurilor. În ceea ce privește CAPITALUL, Peeker se afla deja într-o asociere cu o mare companie de investiții din Orientul Mijlociu, care ar fi venit cu "Capitalul" necesar pentru achiziționarea companiei Electroputere. La acțiunea de licitație, din noiembrie 2007, însă, câștigătorul licitației a fost anunțat/desemnat a fi o corporație germană.
• În timp ce domnul Vahab se afla în Europa, fabricarea prototipului generatorului pe bază de thorium a continuat potrivit etapelor planificate. La un moment dat, domnul Vahab a prezentat membrilor comitetului de construcții un videoclip cu „lucrările în curs” ale prototipului noii sale invenții.
• O notă importantă: din câte îmi amintesc, vag, cu privire la Joint-Venture (aranjamentele Bisericii cu PAESI) - Peeker Atomic Energy System Inc., Vlădica +Irineu, episcop-vicar al Episcopiei ROEA, la acea vreme, a fost implicat oarecum, sau cel puțin a fost informat despre acest Joint-Ventures dintre HTROC și PAISI, potrivit broșurii Companiei PAESI "Introducere și plan de afaceri", pe care le-am trimis la Episcopate, împreună cu prezentarea și a Planului de afaceri al Companiei PAESI. Aceste documente urmau să fie ca o propunere oficială către noul Patriarh al României, PF SA, Dr. Daniel (Ciobotea).
În perioada 2007-2009: Criza financiară și alte dificultăți și provocări economice
• În perioada 2005-2006, preotul s-a găsit, fără voia sa, ca singura forță motrice a proiectului de construcție. Nimeni nu mai credea în proiect. Nimeni. Preotul dorea să continue proiectul de construire, dar ... nu erau bani.
• Abordarea d-lui Christian Vahab în 2006 era singura salvare. Ne era cunoscut faptul că deținea brevete și proprietate intelectuală, tehnologie nouă (pe bază de „thorium” și hidrogen „la cerere” sau sisteme V-GEN ...) în valoare de miliarde de dolari ...
• Noi cei de la biserică nu prea aveam multe cunoștințe despre conceptele de „energie verde” și „energie curată”, etc ... însă eram deschiși pentru orice propunere de strângere de fonduri, de a intra în Joint-Ventures dacă acestea ne-ar putea ajuta ca să acumulăm fonduri pentru continuarea proiectului de construcție al bisericii noastre.
• Din nefericire, tot atunci lumea se îndrepta spre o Criză Financiară planetară, 2007-2009, - Marea Recesiune.
O serie de dificultăți și provocări
În afară de criza financiară în sine ..., Joint Venture a întâmpinat multe provocări și dificultăți: concurență, reglementare și corupție la nivel corporativ și guvernamental:
• Competiție (Tesla Motors, Elon Musk)
• Corupția - În România la acea vreme (fraudă, furt și alte infracțiuni de către mulți oameni implicați în vânzarea Întreprinderii Electroputere, de la cel mai mic funcționar al orașului până la primul ministru, arestat, mai târziu...)
• Timpul nepotrivit - Marea Recesiune 2007-2009, a fost o criză financiară pre-COVID mai gravă decât Marea Recesiune dinaintea celui de al II-lea război mondial, care aproape că a dus sistemul financiar global la un pas de prăbușire.
• Împrumuturi convenționale greu de obținut. Când a venit scadența împrumutului, pe termen scurt, în 2008, bisericii i-a fost complet imposibil să găsească un împrumutător convențional care să refinanțeze sau să extinde împrumutul.
Al doilea împrumut a fost luat de la un investitor privat, pentru a achita primul împrumut. Din păcate, împrumuturile sunt întotdeauna scumpe și au cheltuieli financiare extra (points) ridicate.
Dezvoltarea prototipului a durat mai mult decât se aștepta,
datorită noilor reglementări guvernamentale
• Până în 2009, „prototipul bateriei pe bază de thorium” a fost testat pentru prima dată, dar nu a reușit. A fost trimis înapoi la Producătorul din Arizona cu recomandare de corecții.
• Producătorii prototipului erau localizați în Arizona, iar facilitățile de testare erau situate în California (General Atomics, San Diego). Au fost impuse noi reglementări de către autoritățile Federalei și statul CA.
• Între timp, al 2-lea împrumut pe termen scurt a sosit la scadență și, prin urmare, a trebuit să fie asigurat un alt împrumut, care să plătească împrumutul din 2008. Astfel, în 2009, a fost asigurat un nou împrumut, însă pe o perioadă mai îndelungată (peste 5 ani) de la o Firmă privată, pentru a achita al doilea împrumut, dar și pentru a avea suficiente fonduri pentru un timp impredictibil până ce prototipul ar trece toate testele și ar obține aprobarea finală, astfel ca brevetul să fie înregistrat, și să înceapă producția în serie.
CRIZA POST FINANCIARĂ (2009-2019)
Propunerea arhitectului Boghossian,
și transferul titlului de proprietate
Până la sfârșitul anului 2012, prototipul fusese testat de două ori și încă nu a trecut testele.
• În această etapă toată lumea a devenit îngrijorată: Un „Plan B” trebuie implementat în locul „Planului A”, în cazul în care proiectul tehnologic nu va reuși în timp. Prin urmare, pe tot parcursul anului 2013, comitetul de construire a analizat diferite opțiuni de strângere de fonduri, care au fost prezentate apoi la Adunarea Generală Parohială din 2014:
a). Developarea parțială a proprietății, prin subdivizare sau
b). O vânzare directă a proprietății, pentru plătirea împrumutului financiar.
• Unele dintre cele mai interesante idei de la Adunarea Generală Parohială au fost acelea de:
a. Construirea pe proprietate, mai întâi a facilităților sociale, în special o sală parohială care să se poată închiria pentru nunți și alte activități sociale / petreceri, pentru a aduce venituri care să acopere valoarea împrumutului, și să ajute la strângerea de fonduri pentru proiectul de construcții.
b. Împărțirea proprietății în două: pe o parte să se construiască 1-2 case, care să fie vândute în vederea achitării împrumutului, iar mai târziu pe cealaltă parte a proprietăţii să fie construită biserica și sala/centrul parohial.
c. Intrarea într-un Joint-Venture / o asociere cu Eparhia Armeană, pentru a deservi atât românii, cât și românii armeni din România, membri ai RAFY Society - Ceva similar cu complexul armenesc din Mission Hills, „Biserica și Centrul Social Ararat”, cu o sală de spectacole, care ar putea fi închiriată Comunității Armene, care are nevoie de o astfel de facilitate (hol).
d. În final, vinderea directă a proprietății.
• Lucrând îndeaproape cu inginerul civil George Boghossian, membrii Comitetului de Construcții au înțeles cu toții că OPȚIUNILE mai sus menționate ar fi foarte costisitoare și ar dura mult timp pentru a fi implementate.
• De aceea inginerul George Boghossian a oferit o propunere proprie: El s-a oferit să cumpere proprietatea / locul viran de la biserica noastră, și să o păstreze, în numele bisericii noastre, într-un fel neoficial de custodie, pentru o perioada de 3 ani, cu o prelungire de încă 2 ani (în anumite condiții) în timp ce biserica, își va restructura situația financiară.
|
|
• După multe dezbateri, Comitetul pentru Construcții a încheiat o astfel de „vânzare/ transferare” a numitei proprietăți printr-un acord neconvențional „Gentlemen’s agreement” între HTROC și Firma arhitecturală Boghossian, lucru care s-a finalizat în 30 aprilie 2015, titlul de proprietate „Sunland” transferându-se în numele unei nou înregistrate entități „Biserica Română Sfânta Treime”, asemănătoare cu numele bisericii noastre. La data de 9 mai 2021, semnul pe proprietate „Locul acesta este dedicat construirii viitoarei Biserici Românești Sf. Treime” încă este în picioare pe „proprietatea din Sunland”. |
Din cauza pandemiei Covid-19, nu l-am mai vizitat pe domnul Boghossian și nici nu am vorbit cu el, însă, personal presupun că domnul Boghossian ar fi dispus să ne revândă proprietatea dacă aceasta ar fi dorința comunității.
• Din păcate, domnul Vahab a încetat din viață în 2016, pe vremea când contractorul militar „General Atomics” din San Diego desfășurau testele finale asupra prototipului pe thorium, Peeker-PAESI baterie/generator. Întrucât domnul Vahab a funcționat cam ca și o „armată formată dintr-un singur om”, după decesul său, fără el, ca vizionar, inventator și CEO, corporațiile Peeker-PAESI sunt, cel mai probabil, insolvabile, probabil cu datorii și falimentare, iar starea actuală a activelor lor de proprietate intelectuală este neclară.
CONCLUZII FINALE
Statutul HTROC în realitățile din California de azi
AZI (13 mai 2021), Biserica este sănătoasă din punct de vedere financiar.
TOATE activele Bisericii sunt în prezent fără nici un fel de obligații financiare
• Din 2018, în anticiparea festivităților sărbătoririi celei de a 80-a a bisericii noastre, Consiliul Parohial și-a concentrat atenția în remodelarea facilităților bisericii: sistemul electric a trebuit să fie adus la codurile prezente de construcție impuse de Departamentul Civic, instalându-se peste două duzini de panouri solare comerciale pe TOATE clădirile bisericii, sala parohială și casa parohială. Astfel, potențial, începând cu 2022, acest proiect va aduce între $ 1,500.00 - $ 2,000.00 venituri lunare suplimentare.
• Contractul de închiriere stabilit cu școala Montessori, va aduce un venit de aprox. $ 3,500.00 lunar.
• Până la sfârșitul anului 2021, Biserica va avea în conturile sale bancare și în dotare (investite prin Merrill Lynch) cca 2 milioane de dolari. Această moștenire, pentru care subsemnatul este numit Executor de Judecătorie, vine prin Testament de la una dintre enoriașele bisericii noastre, Anca Maria Fanous.
În rezumat, întrucât cea mai mare parte a membrilor bisericii noastre este, în prezent, formată din tineri, mulți dintre ei încă nou-veniți din România în ultimii 20-30 de ani, care încearcă să se realizeze material în America, am încercat să asigurăm ca biserica să fie pe cât posibil autonomă și auto susținătoare din punct de vedere financiar în următoarele moduri:
a. Biserica să nu aibă niciun fel de obligații financiare;
b. În conturile de economii și dotări ale bisericii să fie depozitate cca 2 milioane de dolari;
c. Independența financiară privind electricitatea gratuită, fiind asigurată de panourile solare;
d. Se obține un venit lunar extra, prin vânzarea excesului de energie electrică, generat de sistemul de panouri solare, începând cu 2022.
e. Se obțin venituri suplimentare din închirierea sălilor (inițial "Școala Kedren", apoi "Școala Montessori" și recent închirieri pentru un Birou de Transporturi)
f. Nu în ultimul rând, vor veni venituri din parohie: donații din colecte, membrie, activități și evenimente liturgice și sociale, activități și proiecte speciale.
OBSERVAȚII ȘI RECOMANDĂRI
(PENTRU VIITORUL HTROC)
Acum, în prag de pensionare, cunoscând foarte bine realitățile dure din California, îndrăznesc să împărtășesc cu superiorii mei câteva observații și recomandări finale:
Observații:
• California, este un Stat democrat, radical-liberal, un „Sanctuary State”, care atrage și protejează străinii care vin în America ilegal, traficanții și promotorii de droguri, cultivatorii și distribuitorii de droguri tari;
• Agenda liberală din California afectează chestiunile statale financiare: agendă socială, inclusiv anularea culturii istorice și tradiționale ("Cancel Culture"), reglementări religioase, anti-poliție, sentimente pro-criminalitate și prăbușirea sistemelor sănătății și educației.
• Mulți români, care au valori conservatoare, pro-familie, morale și religioase, respectul pentru proprietate, etc, etc ... părăsesc California, și se stabilesc în State mai conservative, cum ar fi Arizona, Florida, Texas etc.
Sugestie:
• Nu recomandăm ca biserica să re-cumpere „proprietatea din Sunland”, ci mai degrabă „să chibzuiască banii din conturi ” (cca 2 USD Milioane de active lichide), și când vor veni vremuri mai stabile, să cumpere, la momentul potrivit, o biserică catolică/protestantă existentă și să o remodeleze într-o Biserica în stil ortodox, într-o zonă mai centrală.
Notă finală:
Privind înapoi, la totalitatea circumstanțelor și evenimentelor menționate mai sus, pot mărturisi că am și unele regrete:
• Anumite acțiuni pe care le-am întreprins, nu le-aș fi întreprins dacă aș fi știut atunci ce știu acum.
• Un alt regret ar fi acela că, în legătură cu multe lucruri pe care le-am săvârșit, poate că ar fi trebuit să le fi săvârșit altfel. De exemplu, aș fi comunicat mai des și mai clar cu Ierarhul meu și cu Consiliul Episcopesc ...
• Multe din problemele locale am considerat că le-aș putea rezolva eu însumi, și colaboratorii mei, fără a mai împovăra pe Ierarhul meu cu probleme extra, cunoscând, ca și protopop timp de 30 de ani, multitudinea problemelor din eparhie.
• Regret profund că afacerea cu „Electroputere” și proiectul "bateriilor și generatoarelor pe bază de thorium" nu s-au materializat.
• Un mare regret este și acela că nu s-a putut construi o nouă biserică, și centru social-cultural în timpul pastorației mele. Personal, eu și comunitatea noastră, am investit inestimabil timp și sute de mii de dolari, precum și energie și alte sacrificii personale, pentru a împlini un vis al comunității din vremuri apuse, dar ne rugăm ca urmașii noștri să le împlinească, dacă aceea va fi voia lui Dumnezeu.
• În sfârșit, consolarea mea este aceea că în tot ceea ce am făcut, și în deciziile pe care le-am luat, pentru și în numele HTROC, în aproape 40 de ani de păstorire, am conștiința împăcată, că le-am luat, și am lucrat pentru binele comunității, convins fiind că intențiile mele au fost să-L slujesc, cum am știut mai bine, pe Dumnezeu, Biserica ce am avut-o în păstorire, și pe Ierarhul meu, potrivit abilităților mele, și așa CUM M-AM PRICEPUT ȘI EU...
În încheiere prezint un poem,
pe care-l simt ca pe un ghid al slujirii mele întru Iisus Hristos
|
M-ai ales să Te slujesc
(pr. Sorin Croitoru)
M-ai ales să Te slujesc,
Te-am slujit, Iisuse-al meu,
Cam stângaci, dar plin de râvnă,
Cum m-am priceput și eu..
Știu că sunt mai tipicari
Preoții din alte părți;
Eu slujirea mi-am făcut-o
Din iubire, nu din cărți.
N-a fost om să mi Te ceară
Și să-i zic vreodată nu;
De Ți-a fost de unii silă
O să-mi zici pe urmă Tu.
Când la sfinte spovedanii
Îl vedeam pe om umil,
Lăcrimam și eu cu dânsul,
Cel de sub epitrahil..
N-am putut să spun vreodată:
"Fă canon, apoi să vii".
Dacă-a plâns de pocăință,
Eu Te-am dat mereu, Tu știi. |
|
Mă gândeam: la urma urmei,
Nu-s mai mare ca Hristos.
Sigur El în clipa asta
L-a iertat pe păcătos!
Și Maria Egipteanca
Te-a primit chiar la-nceput.
Nu făcuse pocăință,
După-aceea a făcut.
Căci de vine către Tine
Cel secătuit de har,
Să îl las în continuare
Să mai rabde în zadar?..
Le-am deschis, Iisuse Doamne,
Mi-ai dat cheie, le-am deschis.
De acum de ei depinde
De-or intra în Paradis.
Să nu zică dintre dânșii
Că Preotul Constantin
Nu e om de omenie
Și nu-i pasă de creștin.
M-ai ales să Te slujesc
Și-am făcut-o pân' acum.
Dă-mi să-mi port cu cinste crucea
Pe al vieții mele drum... |
|
|
RESURSE ELECTRONICE DIN ROMANIA
REVISTE ŞI ALTE RESURSE ELECTRONICE DIN STRĂINĂTATE
BIBLIOTECI DIGITALE
DIZERTAŢII ŞI TEZE FINALE
E-BOOKS
ENCICLOPEDII
ALTE BAZE DE DATE MULTIDISCIPLINARE
|
|